Jak začít psát blog? Co si rozmyslet?

Jak začít psát blog, co si nejdřív rozmyslet?

Začít psát blog je ohromně snadné, můžete se do toho vrhnout hned teď a za čtvrthodinku už můžete poslat první článek do světa. Jenže… začít se dá mnoha způsoby a ne všechny jsou stejně dobré. Tak jako u jiných věcí, i tady platí, že dobrý výsledek si žádá svůj čas a energii.

Pokud vás blogování láká a nebo pokud už jste začali, ale nejste si jistí, jestli jste vykročili tou pravou nohou… tak čtěte dále!

Proč chci psát blog?

Každý člověk má pro založení a hlavně vedení blogu svoje důvody. Někdo se chce vypsat, jiný se podělit o svoje objevy, najít svůj „tribu“ a nebo se třeba dostat do povědomí lidí se svým produktem.

Každý důvod si žádá pak svůj přístup a obecně bych řekla, že čím „vážnější“ náš důvod je, tím vážněji bychom měli k celé věci blogování přistupovat. Pokud například chcete blogem podpořit svůj obchod, musíte vybírat takové řešení, které bude dlouhodobě spolehlivě fungovat. Zvolit chytře doménu a dávat si „pozor na pusu“.

Zdarma nebo ne-zdarma?

Z technického hlediska máme spoustu možností, jak blog založit. Některé jsou zdarma, jiné jsou placené. A na naší volbě hodně záleží. Toto téma si zaslouží vlastní rozbor, nicméně je pár bodů, které zde musím zmínit.

Možnost mít blog zadarmo má vždycky nějaké „ale“. Všechny služby, které umožňují vedení blogu zdarma, mají podmínky užívání. Je třeba si je dobře přečíst a až pak se rozhodnout, jestli jsme ochotni za takových podmínek službu využívat. Velmi často totiž poskytovatel takové služby má právo nám blog třeba vypnout dle svého uvážení, neručí za naše data, vkládá nám na web reklamu, nedovolí nám na stránky vložit reklamní prvky, poskytne nám jen omezený prostor pro náš web a nebo nastaví limity na množství přenesených dat (tj. třeba někdo nasdílí odkaz na nás, přijde k nám hodně lidí, tím se data vyčerpají a zbytek měsíce nám blog vůbec nefunguje).

Když jsem před pěti lety důkladně zkoumala podmínky právě těchto free služeb, dospěla jsem k závěru, že pokud chcete skutečně mít blog, veškerá rizika spojená s využíváním těchto služeb zdarma jsou příliš vysoká. Člověk do blogování dává čas, energii a kdykoliv může být výsledek takového snažení nenávratně ztracen.

Z mého pohledu by tedy mělo být samozřejmé využití placených služeb k provozování blogu – tedy domény a hostingu. I zde jsou veliké rozdíly mezi jednotlivými poskytovateli, ale velmi slušnou kvalitu lze pořídit už kolem 40 korun za měsíc.

Volba platformy

Na předchozí bod navazuje tento – tím je volba konkrétní platformy. Dneska se setkáme hlavně se dvěma hráči – bloggerem (alias blogspot alias googlovská platforma) a WordPressem. Oba v různých variantách. Pak existuje celá škála dalších blogovacích systémů, některé jsou již hostované (tedy uživatel si systém neinstaluje, jen se zaregistruje a může začít), u jiných je třeba mít vlastní instalaci (Joomla, Drupal, různé další CMS).

Jednotlivé platformy se liší zejména v možnostech, jaké nám dávají, co se týče úpravy vzhledu, funkcí a podpory v případech, kdy potřebujeme nebo chceme udělat nějaké změny. Co se týče samotného zprovoznění, tak tam už jsou na tom dneska všechny známé systémy podobně.

Téma blogu

Dalším důležitým rozhodnutím je volba tématu. To se pak bude odrážet v našem obsahu. Téma může být velmi úzké, můžeme se specializovat na jednu určitou věc (jako na naše oblíbené psí plemeno nebo třeba na pletení dek). Taky si můžeme téma zvolit šířeji (například zdravý lifestyle nebo deník princezny :)). Pořád by tam ale měla být mezi jednotlivými částmi obsahu určitá spojitost.

Kromě toho si taky volíme, do jaké míry bude náš blog osobní.

Postupem času se obvykle naše prvotní představa lehce mění, vyvíjíme se. Těžko ale pak budeme naprosto měnit naše zaměření.

Určitě je taky třeba myslet na to, že ať už blog zakládáme z jakéhokoliv důvodu, vždy bychom měli mít to naše téma rádi. Jinak se těžko tvoří obsah a navíc to čtenáři poznají – poznají, že je to nucené, a nebude je to bavit.

Název / doména

S předchozími body souvisí otázka domény… Její volba závisí na ostatních rozhodnutích a určitě bychom ji neměli podcenit. Na druhou stranu, mít super doménu je sice super, ale ne zas tolik, abychom si nad jejím výběrem museli lámat hlavu dlouhé týdny.

Jak tvořit obsah?

Samotný obsah už pak může mít mnoho forem, fantazii se meze nekladou. Téměř vždy se jedná o mix textu, obrázků a čím dál častěji i videí, taky zvukových stop či dalších druhů souborů.

Obsah by měl být vždy naším vlastním výtvorem. Pokud nejsme jeho autory, je důležité obsah správně „ocitovat“. Říká se tomu taky dát kredit. Je to důležité jednak kvůli dodržování autorských práv, taky ale není hezké jinému člověku sebrat něco, co ho stálo spoustu energie, a prezentovat to jako vlastní. Výjimkou jsou díla – obrázky, videa nebo audio soubory, které mají takovou licenci, která umožňuje jejich využití dalším osobám. Někdy jejich autor umožňuje například použití pro nekomerční účely, neomezené použití při uvedení odkazu na autora (attribution) nebo dokonce se někdy autor i zřekne veškerých práv a dílo uvolní pro jakékoliv použití.

Pokud budete používat pouze vlastní produkci, nemusíte licence vůbec řešit. A vaše dílo je automaticky chráněno v plném rozsahu. Pokud ale přemýšlíte o využití cizích výtvorů, stojí za to se licencemi zabývat.

Takže pozor… metodu copy + paste určitě nedoporučuju! 🙂 Právě z tohoto důvodu bylo zrušeno mnoho blogů na bloggerovi. Google totiž blogy s kradeným obsahem může klidně vypnout.

Vzhled blogu

Nejen obsah, i vzhled blogu je důležitý. I zde se nabízí spousta řešení zdarma. Jediné, na čem záleží, je naše náročnost a chuť si se vzhledem vyhrát. Spousta úprav se dá udělat velice jednoduše, aniž by člověk věděl cokoliv o fungování webových stránek.

Pro ty, kdo se rádi naučí nové věci a blog si vymazlí, je možností nepočítaně a zábava je zaručena :).

Sociální média

Dneska většinou k blogům patří i sociální média, aspoň jeden takový kanál je víc než užitečný. V současné době se asi nejvíc vyplatí facebook, případně instagram. Za mě ale vítězí jednoznačně facebook. Má výborný dosah a a hlavně na něm můžeme publikovat aktivní odkazy. Takže kdokoliv nás tak uvidí, může se rovnou prokliknout na náš blog. Navíc se naše příspěvky snadno sdílí a sdílet je mohou i další uživatelé.

Měli bychom se proto naučit pravidelně se sociálními médii pracovat, tedy pokud chceme, aby naše publikum rostlo.

Pozor na perfekcionismus

Tak jako jinde, i zde platí, že perfekcionismus spíš škodí než prospívá. Pokud si hned na začátku sepíšeme tisíc věcí, které „nutně potřebujeme“, aby naše dílo bylo dokonalé, nejspíš nikdy je všechny nesplníme. Nikdy tak náš projekt nedokončíme a zasekneme se v situaci, kdy už budeme mít spoustu času i práce za sebou, ale dodělání stále v nedohlednu.

Zrovna tak se touze po dokonalosti musíme vyhnout při samé realizaci. Stává se, že výsledek je sice dobrý, ale nám se může zdát, že by mohl být ještě lepší. Že třeba trošku vyladit barvy, támhle ubrat pár pixelů… Ladění je fajn a ladit bychom měli průběžně pořád. Nicméně nesmíme se laděním nechat paralizovat a už vůbec ne v začátku, kdy se potřebujeme dostat z fáze příprav do fáze blogování.

Důležité je prostě vědět, kdy je čas pustit blog do světa. Musí být funkční a atraktivní, ale nemusí vypadat jako milionový projekt hnedka první den.

Rada na konec?

Je moc fajn naučit se kombinovat schopnost plánovat a strategicky řešit se schopností naslouchat vnitřnímu hlasu. Obojí nám pomůže překonávat překážky, umožní nám růst a blogování si užívat.

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a atributy:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Po odeslání musí být komentář ručně schválen, aby nebyla diskuse plná spamu :). Bude proto chvíli trvat, než se komentář pod příspěvkem zobrazí. Díky!