Jak vydělávat online? Prodejem ebooků

Jak vydělávat peníze online, navíc pasivně? Prodejem ebooků

Internet nám nabízí spoustu možností, jak dělat, co nás baví, a vydělat si u toho peníze. A jednou z těch nejlepších je, aspoň dle mého názoru, prodej ebooků. Tenhle rok se proto do nich ještě víc obuju. A vy byste mohli možná taky :).

Já sama jsem se k ebookům dostala z několika stran. Sama ebooky hodně čtu, potom taky ráda píšu. A dlouho si buduju svůj online svět. Vložila jsem do něj ohromné množství času i peněz, obětovala jsem mu skoro všechny volné večery za poslední roky, takže jsem hledala způsob, jak ho zhodnotit a věnovat se mu na profesionálnější úrovni. A zároveň mohla žít jako člověk a netrávit celý život ve virtuální realitě :).

Ebook patří mezi tzv. infoprodukty, tedy většinou. Klasicky do podoby ebooku zpracujeme informace, eventuálně jakákoliv jiná sdělení nebo obsah, který chceme předat dál. Ebook je elektronickou verzí knihy (i když mu některé atributy obvykle chybí), obsahuje tedy textový a případně grafický materiál. V tom se liší například od webinářů nebo video kurzů.

Jednou z nejlepších věcí na prodeji ebooku je fakt, že ebook vytvoříme jednou a pak už nám visí na síti. Pokud máme vlastní místo na webu, kde nás uvidí (nebo aspoň najdou) zákazníci a ebook od nás koupí, je to super. Prodej se pro nás stává převážně pasivním příjmem. Velmi podobné je to i v případě, že náš ebook za nás prodává někdo jiný – třeba affiliate partneři nebo síť prodejců.

Další skvělou vlastností ebooku je, že se netiskne. Nepotřebujeme na něj finance, nehledáme vhodnou tiskárnu, nehlídáme kvalitu tisku a už vůbec se nemusíme zabývat velikostí nákladu či skladováním a distribucí. Taky nemusíme nikoho přesvědčovat o tom, co a jak a proč chceme udělat. Pokud jsme ochotní si věci zjistit, celá realizace ebooku může být jen v našich rukách.

Ebook je perfektní volbou, pokud člověk chce vydat vlastní dílo, ale nemůže ufinancovat tisk a nemá jistotu, že se mu dostatečně rychle prodá. Taky může být takovou zkouškou nebo jen odrazovým můstkem.

Na druhou stranu, ani začít prodávat ebooky není zadarmo. Za prvé, na prodej ebooků musíme mít živnost nebo firmu (o založení firmy jsem psala tady). Za druhé, s uvedením ebooku do prodeje a samotným prodejem souvisí spousta úkolů a taky nějaké výdaje. Ale o tom konkrétněji někdy později…

Pokud chceme vydat a prodávat vlastní ebook, musíme:

  • dát dohromady rámec ebooku – téma, osnovu a spoustu detailů o tom, jak by měl vypadat a sloužit
  • vytvořit obsah jako takový (a stokrát ho pročíst)
  • dát obsahu formu, díky které se bude čtenářům dobře používat (a zase mnohokrát zkontrolovat)
  • vygenerovat finální podobu ebooku – soubor(y), které budeme prodávat, otestovat je
  • zajistit prodejní systém – vlastní nebo externí
  • nasmlouvat si platební bránu nebo jiný platební systém, pokud je třeba
  • zprovoznit a otestovat prodejní systém
  • splnit všechny zákonné podmínky

A samozřejmě, co se týče zákonného rámce, v průběhu přípravy ebooku nás čeká spousta momentů, kdy je lepší si ověřit, jak máme postupovat a že skutečně je všechno v pořádku. Ať už se jedná o daňové povinnosti, nutnost všelijakých registrací, autorská práva nebo nově třeba nakládání s údaji, které získáme od zákazníků.

Celý proces může trvat několik týdnů až měsíců. S prvním ebookem souvisí spousta práce, je třeba zjistit, jak technicky celý proces zajistit, jak vytvořit funkční soubory, které se budou pohodlně používat, nastavit si podmínky prodeje (zda prodávat jen pro ČR nebo i pro zahraničí a řešit tak ve větší míře papírování)… Těch dílčích kroků je mnoho a doporučuju se jim poctivě věnovat okamžitě, každopádně ještě před uvedením produktu do prodeje. Jakékoliv dodělávky a opravování v průběhu prodeje mohou být zbytečně komplikované. Vím, že někdy se může zdát, že je toho opravdu hromada, která nás co nevidět zavalí. S druhým ebookem to ale už bude sranda, protože už budeme všechno vědět.

Dalších pár poznámek…

V České republice se placené ebooky ještě příliš nerozmohly – respektive obecně zatím nemají tolik kupců. Aspoň z části to bude pravděpodobně tím, že si stále spousta lidí myslí, že se všechno dá najít zdarma na síti. Proto je potřeba vytvořit skutečně unikátní produkt, který bude mít jasné benefity a čtenářům vyřeší problém. Já jsem se třeba u mého prvního ebooku o výrobě přírodní kosmetiky zaměřila na základní produkty. Takové, které potřebujeme denně, a chceme, aby se komfortně používaly. Věděla jsem, že řada z nich nebyla k dohledání na internetu ani v angličtině. Sestavila jsem tak recepty, které nebylo možné nikde najít. Vše jsem navíc koncipovala tak, aby to bylo jednoduché na výrobu, vyžadovalo to jen několik surovin a šlo to dle potřeby jednoduše obměňovat. To nejlepší, co jsem se naučila za 4 roky, jsem zabalila do ebooku. Díky němu si může i naprostý začátečník vyrobit kompletní základní kosmetiku a drogerii bez chemie, která bude plnohodnotnou náhradou produktů z obchodu.

Na výše uvedeném příkladu jsem chtěla ukázat, že skutečně klíčový je koncept. Ten bychom měli mít plus mínus jasný od začátku, jím bychom měli přesvědčit lidi, že ebook skutečně má hodnotu. A samozřejmě tu hodnotu do něj musíme vložit.

V zahraničí se ebooky prodávají podstatně lépe, speciálně za mořem. Je to super možnost expanze. Určitě to chce ale počítat s nutností perfektního překladu.

Ebooky můžeme prodávat i přes portály typu Amazon. Vyplatí se nám to ale jen v případě velkých trhů – tam nám Amazon nejen technicky zajistí prodej, především nám ale sežene kupující.

Jako u jiných produktů, i zde máme možnost nabízet produkty v různých cenových hladinách. Vytvořit základní levný produkt, propracovaný středně drahý produkt s bonusy a prémiový produkt. Záleží na tom, co nabízíme a jakou hodnotu jsme schopni zákazníkovi přinést.

A nakonec, určitě bychom měli dobře rozmyslet jeho propagaci. Pokud nemáme momentálně vlastní silnou platformu, která nám zajistí dostatek zákazníků, měli bychom na ní začít pracovat.

 

Pokud nad ebookem uvažujete, určitě ho můžu jen doporučit. Sice stojí poměrně veliké úsilí uvést první kousek na trh, ale s každým dalším už to bude snazší a snazší.

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a atributy:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Po odeslání musí být komentář ručně schválen, aby nebyla diskuse plná spamu :). Bude proto chvíli trvat, než se komentář pod příspěvkem zobrazí. Díky!