Vydělávat blogem: ano, či ne?

Vydělávat blogem: ano, či ne?

Otázka, zda vydělávat blogem, se zas a znova stává předmětem diskusí a vrtá nejednou hlavou. Je zajímavé, že byť se blogosféra v posledních pár letech dost změnila, odpověď na tuhle otázku né tolik. Vydělávat blogem, ano, nebo ne? Je to na místě?

Na facebooku jsem zapsaná v různých blogerských skupinách a překvapuje mě, jak často vídávám něco ve smyslu, že vydělávat na blogu by se nemělo. Že to není vhodné. Že bychom neměli obtěžovat návštěvníky a něco jim podsouvat.

Jinak řeč je samozřejmě o blozích, které byly založené jako soukromé blogy, ne blogy firemní. Protože v dnešní době je blog běžnou součástí firemní komunikace se světem a ptát se, jestli je to správné, skutečně není na místě :). Nicméně je třeba taky říct, že spousta ze začátku soukromých malých blogů se vypracovala v blogy „firemní“. Je to přirozený a dalo by se říct i zdravý vývoj. I takový blog si ale prošel mezifází, kdy byl soukromým blogem a ještě ne firmou. Musel překonat tu hranici mezi nevýdělečným a výdělečným.

Rozhodnutí, jestli osobní blog nějakým způsobem monetizovat, je čistě individuální záležitostí. Každý si musí rozhodnout, zda to je cesta, kterou chce jít. Nebo jestli to skutečně bude dělat zadarmo. Na dalších řádcích popíšu nějaké mé zkušenosti a postřehy. Třeba někomu pomůžou při rozhodování.

Od blogísků k prakticky profi médiu

Za poslední léta se blogosféra hodně změnila. Původně byly (b)logy směsicí holých textů, povětšinou čistě osobního charakteru, a hrstky nekvalitních fotek. Byly to takové deníčky. Dneska jsou blogy často do detailu řešeny z hlediska brandingu. Jejich obsah je zaměřen praktičtěji – najdeme na nich rady, návody, články vysoké informační hodnoty nebo zkušenosti, které můžeme aplikovat v našem životě. A taky inspiraci. A samozřejmě ve větší či menší míře fotografie, videa a další materiál, často kvalitou odpovídající profi tvorbě.

Hodně se tak proměnil obsah a jeho přínos čtenářům. Já sama jsem se z blogů jiných hodně moc naučila a takovou hodnotu se snažím přinést i já čtenářům mým.

Cena blogu

Je pravda, že je možné mít blog zadarmo. Nemuset platit žádnou službu a využít bezplatných řešení. Tohle je ale ta nejzanedbatelnější položka.

Dělat blog stojí hodně času a práce. Já se blogům věnovala po práci po nocích a po víkendech prakticky celých pět let. Nechodila jsem na večírky, nechodila jsem se válet na pláž. Všechny moje aktivity a koníčky jsem vybírala tak, aby měly něco společného s online světem. Někdo jiný zas píše blog místo toho, aby šel na brigádu. Blog nás stojí náš čas a energii.

Blog není jen o tom napsat text a udělat pár fotek. Ten obsah textu musíme vymyslet, dát dohromady, opravit, naformátovat. Fotky musíme vymyslet, něčím nafotit, mít na čem a v čem upravit. Sociální média, emaily, komentáře pod příspěvky. A sledování dění v oboru. Učení se technických věcí, napravování všelijakých komplikací, protože každou chvíli se něco poto. Kódování. SEO (aby nás našli ti, co potřebují naše informace). A seznam nekončí…

Počty?

Každý si sám může spočítat, kolik času a energie blogu věnuje. Kolik se snaží lidem předat. Nebo do jaké míry řeší detaily. A jak moc významnou část jeho bytí blogu dává.

Párkrát jsem zkoušela nějak se dopracovat k tomu, kolik hodin jsem online světu dala. A radši jsem nakonec nic nepočítala, protože by mě fakt kleplo. Pak by to stačilo vynásobit byť i jen nějakou směšnou hodinovou sazbou a bylo by naprosto jasné, že skutečně nic není zadarmo. Po několika letech to může dělat statisíce, i při té prakticky symbolické hodinovce.

Není vydělávání jako vydělávání

Vydělávat blogem se dá mnoha způsoby. Já sama se držím zhruba tří pravidel. Za prvé, čím přínosnější práce je a čím víc úsilí jsem do všeho vložila, tím spíš můžu blog monetizovat a tím větší mám volnost, co se týče výběru způsobu. Pokud chci blog monetizovat, musím k němu přistupovat profesionálně. A nakonec, nemělo by to nikoho otravovat. Dostatečně odstrašujícím příkladem je spousta webů, které jsou úplně zahlcené reklamou, otravnými vyskakujícími reklamními okny a další hromadou balastu. To na svém webu rozhodně nechci, i bych se za to styděla.

Naštěstí máme spoustu způsobů, jak blog využít k tomu, aby nám vydělal i nějakou tu korunu. Dle mého je nejlepší cestou tvorba vlastních produktů, nabídka služeb nebo smysluplná stabilní spolupráce s firmou, se kterou si rozumíme. Aspoň do začátku určitě.

Vydělávat blogem neznamená dělat něco špatného

Občas se setkávám i s tím, že má někdo pocit, že když budeme chtít blogem vydělávat, tak že děláme něco špatného. Jako kdyby jsme návštěvníkům tahali z kapes peníze.

Jako u všeho, i tady máme lepší a horší možnosti. Pokud budeme dobře vybírat, může naše snažení mít pro naše čtenáře i přínos. Můžeme jim ušetřit čas i peníze, rozšířit obzory nebo vyřešit problém, se kterým už si dlouho neví rady. Sama občas hledám řešení všelijakých potíží a co bych dala za to, kdyby mi někdo řekl, co s nimi a kde koupit přesně to, co potřebuju.

Fakt, že na svůj web vhodně umístíme reklamu, nikomu zle nedělá. Náš kvalitní obsah je pro čtenáře stále k dispozici, a to zadarmo. Nemusí na nic klikat, nemusí nic kupovat. Můžou si plody naší práce jen prohlédnout a zase odejít.

Něco jiného by pochopitelně bylo, pokud bychom měli slabý obsah a web jednu reklamu vedle druhé. I takové weby existují, nejsou sice nic pro mě, ale každý si může volit cestu, která se mu zamlouvá.

Cesta ke splněnému snu přes blog

Dnešní doba je úžasná v tom, že se můžeme profesionálně daleko snadněji věnovat tomu, co nás těší a naplňuje. A obří podíl na tom mají technologie. Blog rozhodně patří mezi nástroje, které nám usnadní cestu za splněným snem. Pokud budeme tvrdě pracovat a zlepšovat se, blog nám pomůže “vyrazit do světa”.

Tak jako si někdo otevře krámek na náměstí, někdo si založí blog, kde nabídne produkty a služby. Neexistuje žádný důvod, proč by ten druhý, ten s blogem, byl horší.

Zkusit to může každý, ale pozor na papíry

Vydělat nějakou korunu blogem si dneska může vyzkoušet každý. Možností je spousta. Jen je potřeba si pohlídat papíry, vědět, co to obnáší.

Jednodušší cestou je volba tuzemského partnera – reklamního systému, affiliate sítě nebo obchodu s affiliate programem. O něco složitější to je, pokud bude spolupráce přeshraniční (typicky AdSense). Teoreticky nám ale bude stačit řešit papírování ve chvíli, kdy se bude schylovat k první faktuře.

U vlastních prodejů (ebooky, produkty, určité služby) to chce připravit vše s předstihem a oprávnění k podnikání si zařídit před začátkem aktivity. Protože ano, i když prodáme třeba jen dva ebooky, už se to považuje za soustavnou činnost, tedy podnikání. A náš web by měl splňovat řadu podmínek.

Já sama jsem se k tomuto kroku dlouho propracovávala, kvůli legislativním komplikacím v zemi, kde žiju. V České republice jsou ale dobré podmínky pro to začít vydělávat třeba i jen pár korun měsíčně, pokud člověk studuje, pracuje nebo spadá do některé další skupiny, kdy nemusí platit měsíční pojistné. Doporučila bych proto skutečně nic neodkládat a začít co nejdřív. Protože nic není ze dne na den a čím dřív vyrazíme na cestu, tím dřív dorazíme k cíli.

 

A co vy, využíváte blog ke generování příjmu? A chcete současnou situaci měnit?

 

PS: v celém článku jsem mluvila o blogu, ale to samé se vztahuje i na ostatní média – na tvorbu videí, instagramování nebo jakékoliv další online aktivity.

4 thoughts on “Vydělávat blogem: ano, či ne?”

  • Osobně bloguju prostě proto, že mě to baví, nemám větší ambice, než si pravidelně odpočinout při psaní něčeho „pro sebe“ (tedy ne pro klienty). Ale plně chápu blogery, kteří chtějí pomocí blogu vydělávat. Jak píšeš, každý článek a jeho propagace stojí spoustu času, tak proč z toho něco nemít? Překvapuje mě, kolik lidí se proti jakékoliv formě komercializace blogu bouří.

    • Báro, moc díky za komentář! 🙂 Právě, nevím,proč se kvůli tomu někdy až skoro bojuje. Řekla bych, že často lidi nechápou hodnotu času. A že všechna ta energie, kreativita, disciplína, odříkání není jen tak, speciálně, pokud člověk něco buduje roky. Já se třeba na dify snažim předávat informace, který jsem získávala měsíce nebo roky, spousta lidí k nim ani přístup nemá, protože v češtině nikdy publikovaný nebyly a nebo si je nemůže dát do souvislostí. A protože vim, že mě to vytáhlo z pěknýho zdravotního průšvihu, chci to předat dál. Ale musim říct, že mi taky nějakou dobu trvalo, než jsem pochopila, že mi nikdo nemůže vyčítat, když si dám na web třeba reklamu, a že pokud se mu to nelíbí, problém má on 🙂

  • Teprve začínám, ale jednou bych chtěla možnosti vydělávat přes blog zkusit.. Uvidíme, každopádně moc povedený článek, který mi opět rozšířil obzory ohledně blogování! 🙂

    • Lucko, moc díky za koment a budu držet palce! Chce to vydržet, makat a hledat si tu svoji cestu, ale určitě to jde :).

Přidat komentář Smazat odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a atributy:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Odesláním komentáře souhlasíte se zpracováním vašich údajů (více info)

Po odeslání musí být komentář ručně schválen, aby nebyla diskuse plná spamu :). Bude proto chvíli trvat, než se komentář pod příspěvkem zobrazí. Díky!