Update: co dělám (že nemám čas)?

Jak fungovat podle priorit?

Poslední dobou málo píšu – ať už sem nebo na moje další dva blogy. Má to jeden prostý důvod – dotahuju věci. A taky se učím – učím se fungovat podle priorit.

Už jsem víc než rok na volné noze a byl to rok dosti rychlý a hlavně poučný. A abych to „nezabila“, rozhodla jsem se teda nakonec zkušenosti aplikovat :-D.

Během toho roku jsem zjistila, že nejsem moc dobrá v přebíhání mezi spoustou rozdělaných projektů, obzvlášť pokud zatím nevidím konec. Ať jsem si to chtěla plánovat sebevíc, moc to nefungovalo. Vždycky jsem měla rozdělaný ebook, taky web nebo nějaké jeho větší zlepšení, vždycky jsem pomáhala někomu dalšímu na jeho projektu a do toho plánovala další aktivity. A samozřejmě souběžně s tím připravovala obsah pro všechny moje běžící projekty.

Došlo mi, že tohle je pro mě cesta do pekel. Z mnoha důvodů. Přeskakuju z výrazně kreativních činností do činností hodně analytických a technicky zaměřených. Někdy se ale mezi obojím přepíná docela těžko a člověk zrovna běží v tom módu, který momentálně nepotřebuje. K tomu myslím na všechny projekty, i když na nich nepracuju zrovna. Spousta z nich je plná otazníků a já mezi nimi pendluju…

Takže jsem si dala za úkol všechny rozdělané projekty dotáhnout ke zdárnému konci a vyřadit ty, které nemají takový smysl – i to se totiž může stát. A poté už mít vždycky jen jeden větší projekt a k němu malinké a pak hlavně převážně rutinní záležitosti. Nezdá se to, ale pokud pracujete na více větších věcech – speciálně formou one (wo)man show, je to energeticky fakt dost náročné.

Moje tři hlavní úkoly byly dodělat ebook s recepty, spustit eshop a zrušit jeden blog a místo něj launchnout jiný. To byl můj plán na jaro.

Ebook je v prodeji. Tenhle je můj třetí a i když se to na začátku nezdálo, práce dal nakonec dost. To hlavně proto, že zase byl první svého formátu. Ty předchozí byly na téma výroby kosmetiky a tenhle třetí je o jídle. Sice to vypadá jako detail, ale není – a proto jeho tvorba dala spoustu práce a v některých ohledech to bylo jako začínat od nuly. Příští receptář už bude o dost pohodovější, teda doufám :).

Eshop už je skoro ready. Řešila jsem tři nejzásadnější otázky. Legislativu – zase nezdá se to, ale legislativně je to docela náročné, to hlavně proto, že se neexistuje jeden zdroj informací. Člověk se pídí, pátrá, načítá a pořád je dost oblastí, kde není možné získat skutečně zaručené informace. Někdy je k neuvěření, jak i jeden obyčejný pojem nemá jednotný výklad napříč předpisy. A že spousta věcí je ve výkladech zjednodušována takovým způsobem, že se nakonec celá věc posune někam úplně jinam. No hold je to tak trošku boj. A všem doporučuju skutečně studovat předpisy a dobře se informovat, protože v dnešní době je ohromná pravděpodobnost, že člověk někde něco nesplní, prosekne… A problém je na světě.

Další komplikace bylo zajištění zboží. Byť je dodavatel moc fajn a je kapacitou ve svém oboru, trefila jsem se do období reorganizace a veletrhů. K tomu se přidala skutečnost, že funguje hlavně lokálně… A pořádné zdržení bylo tu.

Třetím oříškem, tím nejmenším tedy, byl prodejní systém. U minulého eshopu jsme měly Prestashop, ale nějak mi nesednul. Postupem času se začal tak trošku hroutit a byl pomalý. To bylo dalším argumentem pro to postavit eshop na WordPressu – tedy WooCommerce.

Šablony pro WooCommerce fungují trochu jinak než klasické wordpressácké a není jich zas tak velká nabídka. Měla jsem asi pět adeptů, každá byla kontruována úplně jinak. Nakonec jsem si sedla s jednou, na které jsem se naučila princip fungování WooCommerce šablonování a skamarádily jsme se celkem slušně. Jako u jakékoliv šablony, i tady řešíme (minimálně) tři úrovně – design po estetické stránce, použitelnost a technické řešení.

Momentálně dolaďuju všechno, čekám na první dodávku zboží a vypuštění projektu do světa.

Třetím a posledním bodem je vyřazení jednoho blogu a zařazení jiného. Situace se změnila, nezakládala jsem ten první blog sama a potřebuju trošku jiný prostor. Už hotový obsah publikovaný na tom původním blogu se snažím tak rozdělit mezi moje ostatní projekty a uvidím, co bude dál. Chci to pojmout lehčeji, s větší radostí. Design už mám plus mínus, teď zbývá doladit první obsah.

Takže tři moje nejzásadnější úkoly mam z 97 % hotové a těším se, až je odškrtnu na mém to-do listu. Bylo to dost intenzivní a naučilo mě to konečně jedné věci – je hezké chtít se roztrhat, ale reálně je to dost k ničemu. Je potřeba fakt řešit priority a to, co je nad rámec, na rámec nechat. Prostě nechtít dělat všechno. Bohužel navíc pravda je taková, že psaní příspěvků na blog samo sobě peníze nepřináší žádné. Proto jsem v tomhle ohledu dočasně zvolnila.

Jasnou prioritou by hlavně měly být ziskové projekty a ideálně ty vlastní – nejlépe takové, které přinesou aspoň taky nějaký pasivní příjem. Chce to naučit si spočítat, co se vyplatí a co už ne. A podle toho se primárně řídit. A průběžně revidovat, zda to tak skutečně je. Zjišťuju, že totiž právě s tímhle mám problém. Dlouhou dobu jsem tvořila vedle práce a o zisk nešlo. Co nešlo, vlastně šlo, nemohla jsem vydělat ani korunu – kdo zná španělský systém, ví, že ve Španělsku nic jako vedlejší činnost neexistuje a podnikat je drahé.

Sečteno a podtrženo, kdybych svému mladšímu já mohla poradit do začátku, bylo by to dobře si rozmyslet, do čeho investovat čas a energii. Protože naším cílem by mělo být co nejméně času a energie směnit za co nejlepší výsledky. A jet priority a zase priority.

Jinak blog rozhodně neposílám k šípku. Mám spoustu témat k organizaci (sebe i práce), k zakládání eshopu a bohužel i dalším tématům, jako je GDPR třeba. Bohužel přesně tohle patří mezi největší žrouty času – neřešíte totiž, jak dobře dělat svoji práci, ale trávíte dlouhé dny studiem čehosi, abyste mohli aspoň trošku v klidu spát.

 

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a atributy:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Odesláním komentáře souhlasíte se zpracováním vašich údajů (více info)

Po odeslání musí být komentář ručně schválen, aby nebyla diskuse plná spamu :). Bude proto chvíli trvat, než se komentář pod příspěvkem zobrazí. Díky!