Jaké je to (doopravdy) připravovat ebook?

Jaké to skutečně je připravovat ebook k prodeji?

O ebookách už tu nějaké slovo padlo, možná si vzpomínáte (psala jsem u nich třeba tady). Považuju je za jeden z nejlepších způsobů, jak využít internet k tomu, aby nám vydělal nějakou tu korunku nebo nám pomohl postavit se na vlastní nohy. Těch důvodů, proč ebookům věnovat pozornost, je víc. Ale o tom to dneska nebude.

Momentálně mám v prodeji dva ebooky a další dva rozpracované. Už párkrát jsem narazila někde na téma přípravy ebooků, jaké to je, co to obnáší… a jestli je to zábava. A nebo že je to těžká pohoda, hotové raz dva. A tak nějak sám se mi v hlavě začal rodit obsah pro tento článek.

Na prvním ebooku jsem začala pracovat před třemi lety, respektive spolupracovat. Vytvořilo se prakticky 100 procent obsahu. Netušila jsem ale, jestli bude náročné dát obsahu formu, jak vyřešit technicky prodej a jak nejlépe na propagaci. Pak z různých důvodů šel ebook k ledu. Po dvou letech jsem se zase začala o tvorbu ebooků zajímat a tadá, jsem tu se svými dvěma kousky v prodeji a spoustou nápadů na další přírůstky.

Zrovna nedávno jsem poslouchala video o tom, jak ohromně konkurenční je trh s knihami. A to se do značné míry přelévá i do oblasti elektronických knih. U některých oborů víc, u některých méně. Každopádně vždycky s tím musíme kalkulovat. Když se chystáme vydat vlastní ebook, musíme ho koncipovat tak, aby obstál v konkurenci knih. Musí si obhájit svoje místo na trhu a zaujmout natolik, že za něj bude někdo ochotný zaplatit. Jeho koncept, přínosy a zpracování jsou tak extrémně důležité. A samozřejmě taky cena.

Jako u jiných produktů, i u ebooků pracujeme s nějakou primární cílovou skupinou – skupinou lidí, pro které má být ebook určený. U velmi specifických, úzkých témat z kategorie nedostatkového zboží je to snadné. Mnohem konkurenčnější oblasti, jako je třeba vaření, zdravý lifestyle nebo povídky, jsou už složitější. Naštěstí moje témata se odvíjela od toho, čemu se pár let věnuju, a různé koncepty jsem měla v hlavě už dlouho. Věděla jsem, co mi na jiných knihách a zdrojích informací vadí, co jim chybí, proč nefungují tak dobře.

Když máme koncept, rozpracujeme obsah ebooku. Stanovíme tak, co přesně do něj přijde, minimálně do takové míry, abychom mohli začít obsah tvořit. U kuchařky je to například specifikace typů receptů, použitých surovin, ale taky výběr pokrmů. I to jsem z větší části měla u všech ebooků v hlavě, potřebovala jsem to tedy specifikovat, co nejvíce konkretizovat. A taky u všech bodů zjistit, zda jsou realizovatelné.

A pak přichází na řadu vytvoření obsahu jako takového. To se zásadně liší v závislosti na tom, zda bude stát pouze na textu, nebo jestli potřebujeme taky obrazový materiál. Například u receptů se může stát, že ke každému receptu budeme potřebovat taky fotografii. V případě samotného textu můžeme teoreticky psát kdykoliv a kdekoliv. Pokud ale potřebujeme i fotit, musíme už tomu uzpůsobit podmínky. Minimálně se musíme zabývat fotící technikou, místem a nějakých stylingem. Samozřejmě taky předmětem fotografie – musí být fotogenický. Musíme taky počítat s tím, že pro focení máme pouze jeden určitý okamžik – například když je jídlo hotové a nesnědené. Fotky navíc přinesou spoustu práce nad rámec, a s ní musíme kalkulovat taky.

U některých ebooků ze sebe písmenka jednoduše “sypeme”. U jiných nejdřív čerpáme informace z jiných zdrojů a až pak píšeme vlastní texty. A třeba u takových kuchařek nejdřív musíme dát dohromady kompletní recepty. U mě to třeba znamená udělat dostatečně široký průzkum, objevit různé možnosti a variace, vyzobat tipy, jak nejlépe na to, sestavit na základě toho recept tak, aby odpovídal mému záměru (aby se dal připravit v českých podmínkách, suroviny nebyly příliš drahé, nebyl plný složitostí etc.). Potom se recept testuje, dolaďují mouchy, případně se výrazněji upravuje. A někdy se nakonec úplně škrtne a hledá se náhrada, protože nesplnil všechny moje požadavky. A jede se nanovo. I takhle jich u mě pár skončilo.

Když je navařeno, nafoceno a spokojenost s výsledkem, přejde se na sepsání receptů a ostatních textů. I když pravda, já většinou píšu průběžně. Texty pak musí projít mnoha koly čtení, kde se doopraví překlepy i chybky, doladí se po všech stránkách. Těch čtení je potřeba udělat spousta a rozhodně v rozmezí mnoha dnů.

Potom se může přejít k vytvoření ebooku jako takového. Zase přichází na řadu sestavení konceptu, jak bude vypadat a fungovat, i když to bychom měli částečně řešit už na začátku. Vlastně si vytvoříme takovou šablonu. Někdy je to easy, ale pokud v ebooku budeme mít taky obrázky a další prvky, tak se nám věc komplikuje. Speciálně, pokud chceme, aby to nebyl jen holý text, ale aby byl trošku jiný, originálnější a působil na čtenáře určitým způsobem.

U prvního ebooku jsem zkoušela různé editory pro práci s textem i prezentacemi. Nakonec jsem přešla k tvorbě ebooku v html. Proč? Protože jsem při jeho formátování pracovala s různými bloky obsahu, každý potřeboval svoje vlastnosti. Zároveň bylo důležité, aby veškerá odsazení a okraje byly tip-ťop. A aby některé prvky byly vloženy automaticky a naprosto identicky. Šla jsem tedy na to přes stylování kaskádovými styly (css).

Jakmile se vytvoří a otestuje šablona a dají dohromady nějaká pravidla pro vzhled, může se začít šablona plnit. Tady mě čekala ještě spousta změn obrázků a textů, protože bylo nutné, aby se celý obsah vešel vždy na jednu stránku, případně byl smysluplně a funkčně rozdělen na víc stran. Takže původně konečná podoba textu doznala ještě spousty drobných změn a prošla mnoha následnými kontrolami.

Nakonec se mohl soubor zkonvertovat do pdf, přičemž se spustila další vlna jemných dolaďovaček. Jakmile se všechno zdálo v pořádku a soubor fungoval i se všemi odkazy, pustila jsem se do vygenerování souborů pro použití ve čtečkách. To zkomplikovaly hlavně obrázky, které se v původních rozměrech pro zobrazení na čtečce vyloženě nehodily, takže jsem je ořezala dle potřeb. Následovalo opět důkladné projití textu, zkontrolování a úpravy formátování. Při testování na různých zařízeních se objevily další chybky, které problémy způsobovaly jen někde.

Jakmile jsem měla připravený ebook ve všech formátech, mohla jsem se naplno začít věnovat dalšímu kroku – jeho uvedení do prodeje.

 

Když to tak shrnu, příprava ebooku rozhodně není tou pověstnou procházkou růžovou zahradou. Je to zábava, ale pořád je to spíš práce. Je s ní spojená spousta otázek, u prvního ebooku taky hromada reworku, protože člověk na začátku mnoho věcí neví. A taky svoji roli hraje tlak na kvalitu. Nepřipravujeme seminárku k založení do šuplete, ale produkt, za který si necháme zaplatit. Cenu musíme obhájit kvalitou, vlastně kvalitou bychom cenu měli ještě předčit. Ebookem bychom měli budovat svoji online existenci, ne ji potápět :).

I když je příprava ebooků opravdu náročná, s každým dalším ebookem se stává jednodušší. A je úžasný pocit vědět, že už jsme něco vytvořili a že nejen že nám to dokáže vydělat peníze, ale že pro kupující to bude mít skutečně hodnotu.

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a atributy:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Po odeslání musí být komentář ručně schválen, aby nebyla diskuse plná spamu :). Bude proto chvíli trvat, než se komentář pod příspěvkem zobrazí. Díky!