Jak zvýšit návštěvnost blogu?

Jak zvýšit návštěvnost blogu přirozeně a zdarma?

Jak zvýšit návštěvnost blogu přirozeně a zadarmo? Co můžeme udělat pro to, aby se o nás dozvědělo více lidí a google nás měl rád?

Odpovědět na tuto otázku není snadné a rozhodně to nesfoukneme dvěma větami. Je ale spousta „drobností“, které nám k návštěvníkům pomohou, byť výsledek asi nepoznáme ze dne na den. Pokud se jim ale začneme věnovat, budeme růst.

Kvalitní obsah

Publikování kvalitního obsahu je základní podmínkou úspěšné existence na internetu. Ano, jsou takové stránky, které tuto pomínku nesplňují a přesto existují. Ty nechme ale stranou.

Kvalita obsahu má mnoho dimenzí a o nich bude dále řeč. Je důležitá pro návštěvníky, díky ní budou blogem „listovat“, budou se na něj vracet a třeba i nadšeně sdílet obsah. Je zásadní i pro google a další vyhledávače. Pokud náš obsah vyhodnotí vyhledávače jako kvalitní, budou nám posílat návštěvníky a naše organická návštěvnost (ta z vyhledávačů) poroste. A o tom to vlastně je. Kvalita je jednak o tom líbit se návštěvníkům, také ale kvalitu řešíme z pohledu SEO, tedy optimalizace pro vyhledávače.

Co si můžeme představit pod pojmem kvalita?

Rozsáhlost obsahu je vidět na první pohled. Pokud nemáme blog zaměřený vyloženě vizuálně, určitě bychom měli dbát na to, abychom měli na blogu dostatek textu. Jednak podle textu samotného a jeho obsahu vyhledávače náš blog hodnotí, také ale mají rádi, když ho máme dostatek. Řeší tak kvantitu i kvalitu.

Obrázky, případně videa, pokud nám to témata a vlastní možnosti dovolí, také získávají body.

U obojího je důležitá originalita. Náš celý obsah by měl být náš, doslova. U obrázků lze přimhouřit oči (ale jen trošku, pokud návštěvník u nás najde ty samé obrázky jako na dalších 20 webech, nebude se mu to líbit). U textu ale oči přimhouřit nemůžeme. Autenticitu textu totiž vyhodnocují i vyhledávače a za kopírování dávají černé puntíky, někdy to dokonce může náš blog vyřadit z výsledků vyhledávání.

Čím dál tím důležittější je také gramatická správnost textu. Už i to umí jistě google vyhodnotit a je otázkou času, kdy se dle toho začne řídit. Texty vytvořené překladačem z jiného jazyka nemá v oblibě už teď.

A samozřejmě, kvalitní obsah plní svůj úkol. Vzdělává, inspiruje, řeší problémy návštvěvníků a nebo je třeba baví. Pokud má například vzdělávat, musí být aktuální, srozumitelný a přinášet dostatek nových informací. A musí na něj být spoleh.

Pravidelnost publikování

Nejideálnější je publikovat skutečně pravidelně. Někteří mají přesný rozpis a příspěvky přidávají například pondělky a čtvrtky, k tomu první neděli v měsíci třeba shrnutí za minulý měsíc. Není nutné to brát až tak vážně, ale určitě blogu hodně neprospěje, pokud do něj „nasypete“ čtyři články během dvou dnů a pak tři měsíce nic.

Sociální média

Sociální média jsou skvělým zdrojem návštěv, za který navíc nemusíme platit. Základem je mít na nich vlastní stránku, profil, skupinu… A pak sdílení našeho obsahu.

Pak se snažíme podpořit návštěvníky, aby i oni sdíleli náš obsah. nezapomeneme tak přidat tlačítka na sdílení.

Taky bych určitě řekla, že ne všechna sociální média jsou pro nás vhodná. Trošku se to liší kraj od kraje a obor od oboru. Pokud nám jde ale čistě o zvýšení návštěvnosti, je víc než fajn, když dané sociální médium umožňuje proklik na náš blog.

Z mého pohledu je určitě sociálním médiem číslo jedna facebook, pak Pinterest, možná YouTube, pro některé obory twitter, případně LinkedIn. Instagram je sice hodně rozšířený, ale pro získání návštěvníků zase tak moc nefunguje. Prozatím lze aktivní odkaz přidat jen jeden, a to v profilu. Více možností mají účty s velkými počty fanoušků, u nich je možné odkazy přidávat do Stories.

Oborové sociální sítě a agregátory

Bloglovin, MyTaste a další weby shromažďují obsah z blogů napříč internetem. Stačí se na nich zaregistrovat a dále už budou samy automaticky přepublikovávat naše příspěvky.

Tady je potřeba říct, že každý takový web je jiný. Některý skutečně jen vysaje náš obsah, jiný načte návštěvníkům jen část a pro zbytek už návštěvníka posílají k nám. Jiné návštěvníkům otevřou náš kompletní blog v rámu, takže se zobrazuje celý náš blog, včetně například námi umístěné reklamy.

Určitě bychom si měli zjistit, jak daný web funguje a jestli se nám registrace u něj vyplatí.

Účast v soutěžích

V poslední době se roztrhl pytel se soutěžemi, které nějakým způsobem míří na blogery. I ty můžou být dobrým způsobem, jak získat návštěvníky pro náš blog. Ovšem ne všechny soutěže jsou solidní. Některé jsou pořádány víceméně jen za účelem zajistit pořadatelům a spřízněným značkám publicitu a možnost pak publikovat na soutěžících blozích zdarma. Jiné počítají s tím, že nějakým způsobem investují do vybraných blogů, pomohou jim vyrůst a pak „sklidí ovoce“.

Pořádání soutěží

Před pár lety bylo velmi populární pořádat vlastní soutěže. Bloger a nebo partnerská firma poskytli nějaký dárek a stanovili podmínky soutěže. Typické bylo například sdílení příspěvku soutěžícími, zodpovězení otázky a olajkování stránky.

Spřátelení se s dalšími blogy

V zahraničí je mnohem běžnější, že se blogeři přátelí mezi sebou, vytvářejí komunity a vzájemně si „posílají“ návštěvníky. Pomáhají se navzájem propagovat.

I v českých/slovenských podmínkách je to určitě dobrá strategie, jen to nesmí být hnáno do extrémů. A je důležité si vybrat dobré partnery, protože znáte to, jsme průměr lidí, se kterými se stýkáme :).

Aktivní účast na dalších blozích, fórech, v online komunitách

Přinášet hodnotu můžeme lidem i mimo náš blog. Můžeme komentovat na sociálních sítích, ve fórech nebo na blozích druhých.  Měli bychom se jen vyhnout spamování. Komentáře typu „Super!“, následované adresou našeho blogu nejsou vhodným způsobem, jak si vybudovat místo v online komunitě nebo získat traffic.

Offline aktivity

Různé trhy, festivaly, přednášky, to všechno může sloužit k tomu, aby se o nás dozvědělo více lidí a aby zavítali na náš blog. Jelikož se to ale odehrává jen v offline světě, nepřináší to dlouhodobý efekt. Lidé nás uvidí, navštíví a pokud se jim vyloženě nezalíbíme, tak se pravděpodobně nevrátí. Proto je dobré být případně u offline aktivit připraven na nové návštěvníky a mít pro ně k dispozici něco, co je „zadrží“. Buď aby se vrátili, aby nás začali sledovat nebo abychom získali jejich emailovou adresu a mohli s nimi nadále zůstat v kontaktu.

Jak to dělají ti úspěšní?

Jen na závěr bych ještě zmínila jednu věc. Jistě jste si všimli stránek s velkou návštěvností, s obřími počty fanoušků na sociálních sítích… Většina takových projektů vyrostla díky investicím nebo mediálnímu zviditelnění. Ať už si sami zaplatili reklamu (nebo koupili fanoušky) nebo využili kontaktů, byli přizváni médii k akcím… Pokud vaše návštěvnost roste pozvolna, je to normální a rozhodně to neznamená, že je čas to zabalit. Zvolili jste si pomalou a přirozenou cestu a nebojte, pokud budete tvořit kvalitně a s láskou, výsledky se dostaví!

6 thoughts on “Jak zvýšit návštěvnost blogu?”

  • Dobrý námět na článek, já se snažím blog propagovat hlavně přes sociální sítě (Facebook, Instagram), publikovat pravidelně a sdílím své články do blogerských skupin. Navštěvování ostatních blogů se mi hodně osvědčilo, člověk najde další zajímavé blogery a zajistí si i návštěvnost na ten svůj. Proto komentuji jen blogy, jejichž články mě zaujmou, protože sama nemám ráda komentáře typu: „Super článek.“ ono to pak taky pro autora vyznívá, že dotyčný článek vůbec nečetl a jen si tam hodil reklamu. Proto je fajn napsat do komentáře něco z čeho vyplývá, že komentující ví, o co v článku šlo 🙂 Já si vážím všech svých věrných čtenářů a raději jich budu mít méně a poctivě, než si kupovat „fanoušky“. Ono to pak sice vypadá hezky, že má bloger hodně lajků, ale ti lidé se o ty články ani nezajímají. To je stejně třeba u giveawayí, většina lidí přihlásí odběr, ale jen proto, aby něco vyhráli a pak ho zase odhlásí, takže za mě lepší méně poctivých čtenářů, než více, ale těch, které vaše články nebudou zajímat. Jinak děkuji i za další tipy na zvýšení návštěvnosti 🙂

    • Ahoj Lenn, s tim komentováním, kdy komentující článek ani nečetl, máš naprostou pravdu… někdy je to z toho úplně cítit a v dnešní době už to nepůsobí moc dobře. Nicméně vím o lidech, který tímhle způsobem tolik spamovali, že jim to opravdu pomohlo 🙂
      Jinak ono ty začátku můžou bejt pomalý, ale když člověk vydrží, tak se to vyplatí! 🙂

    • Naprosto souhlasím. K čemu miliony sledujících, když to nebudou číst? Můj blog je spíš takovej deníček, a veřejně ho mám pro to, abych zjistila názor a pohled jiných. Důležití jsou tedy ti, co přečtou a okomentují. Myslím, že na to bohatě postačí Facebook.
      Uvítala bych tip na nějakou stránku – s češtinou, kde se dají najít podobné blogy, nebo kde se blogy třídí podle obsahu. Ráda si čtu podobně laděné blogy, a ty s recenzemi mě nezajímají. Na FB to zatím odfiltrovat nejde.

      • Na takovou stránku jsem nenarazila, ale už jsem nad tím taky uvažovala 🙂 Největší viditenost má food a fashion a zbytek se těžko hledá

  • Vlastně jsem se nedozvěděla nic nového, ale rozhodně je to takové pěkné shrnutí (pro začátečníky určitě). Ještě bych dodala, že ty skupiny na FB nemusí být nutně moje, ale mohou být cizí se správným zaměřením (osobně s food blogem využívám primárně veganskou kuchařku a občas i jiné kuchařské skupiny). Takto se dá najít skupina skoro pro každé téma, o kterém člověk píše.

    • Ahoj reBarboro, jojo, tenhle článek je shrnutím pro prvotní orientaci, vím, že na začátku je užitečný mít přehled. A taky si to občas připomenout i později :). Postupně tu budu řešit jednotlivý body. Facebook je veliký téma, ale taky dost proměnlivý, takže na to jeden článek rozhodně stačit nebude 🙂

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a atributy:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Po odeslání musí být komentář ručně schválen, aby nebyla diskuse plná spamu :). Bude proto chvíli trvat, než se komentář pod příspěvkem zobrazí. Díky!