Fake influencers (experiment)

Falešní influenceři - kupování sledujících, lajků na instagramu

O nákupu sledujících na sociálních sítích jsme asi slyšeli všichni. A profily s podezřele vysokým počtem sledujících a lajků jsme taky asi někdy zahlédli. Nicméně pořád nám to mohlo přijít jen podezřelé.

Na Youtube jsem náhodou narazila na experiment, do kterého se pustila jedna španělská agentura zabývající se právě influencery a spoluprací mezi nimi a značkami. A myslím, že je rozhodně víc než zajímavý.

Agentura zorganizovala pokus, při kterém vybrala herečku, k ní přidala profesionálního fotografa a stylistku. Založili nový instagramový profil, začali publikovat obsah a naprogramovali nákup sledujících, lajků, komentářů. V čase to rozložili tak, aby nikdo (ani samotný instagram) neodhalil, že se jedná o podvod. Během pár měsíců nasbírali sto tisíc sledujících.

Slečně tak domů začaly přicházet dárky zdarma, pozvánky do restaurací, na různé akce. A samozřejmě i nabídky placené spolupráce. Zařadila se tak mezi top influencery v zemi.

Kolik to stálo? 500 euro. Za 500 euro a trochu času se podařilo na instagramu vytvořit falešnou influencerku, s falešnými sledujícími, lajky i komentáři.

A jak že to funguje? Přes internet se jednoduše koupí cokoliv z toho. Za každičkým sledovatelem nebo lajkem je přitom jen počítačem řízený telefon, jeden z tisíce na farmě followerů. Veškerá aktivita je prováděná (ro)botem, většina profilů je naprosto prázdná, uživatel bývá soukromý. A nebo taky ne.

Dalším nešvarem instagramu je kradení profilů. To se stalo i mně (psala jsem o tom na dify). Je jasné, že takový kradený profil může být krásně využit právě k tomuto účelu. Protože má historii a skutečný obsah, vypadá reálně a za každou aktivitu z něj může farma vyúčtovat víc. To je možná odpověď na otázky typu: “Vždyť mám stovku sledujících, proč by mi někdo kradl profil? Byl by mu k ničemu.” Takže, ne, nebyl by mu k ničemu, mohl by mu vydělávat slušné peníze.

Firmy, které s naší influencerkou chtěly spolupracovat, to ale neprokoukly. Nestaraly se o to, jestli je slečna skutečně tak úspěšná a jestli jim spolupráce s ní reálně něco přinese. Prostě jen viděly vysoká čísla a to jim stačilo. Přitom by pomohlo rozkliknout nějaké sledující a trošku kriticky zhodnotit komentáře. Pokud je pod obrázkem x komentářů typu nice pic, amazing nebo jiné přínosné příspěvky, jsou jen dvě možnosti. Buď to jsou zaplacené komentáře, a nebo ten komentář naopak psal spammer, který chce na sebe přitáhnout pozornost. Rozhodně to ale není skutečný fanoušek, který by měl jakýkoliv přínos.

Agentura, která experiment zorganizovala, má vlastní nástroje, jak docela úspěšně odhalovat falešné influencery. A apeluje na všechny, aby se snažili hrát čistou hru.

 

Hlavní video k experimentu určitě doporučuju ke shlédnutí, najdete ho tady.

 

PS: Pokud někoho na základě tohoto článku přeci jen začne přepadat myšlenka, že by nákup fanoušků nebo lajků mohl vyzkoušet, nechť to vyzkouší. S velkou pravděpodobností to ale dopadne špatně, třeba zablokováním ig účtu nebo vysátím bankovního účtu.

2 thoughts on “Fake influencers (experiment)”

    • Díík :). Počítám, že se o influencers začne teprv pořádně mluvit 😀 Dneska si tak říká kde kdo, vytvořila se kolem toho ohromná bublina a je na čase se podívat, do jaký míry to skutečně přináší výsledky.

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a atributy:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Po odeslání musí být komentář ručně schválen, aby nebyla diskuse plná spamu :). Bude proto chvíli trvat, než se komentář pod příspěvkem zobrazí. Díky!