📘 Click.ology, Graham Jones

Kniha o tom, jak udělat fungující eshop

O víkendu jsem dočetla Click.ology. Už jsem ji četla podruhé. Nadešel na ni čas, protože jsem v procesu tvorby eshopu a pro eshopaře je tahle knížka fakt užitečná.

Graham Jones

Za Grahamovým jménem často najdeme dovětek “The Internet Psychologist”. Vystudoval psychologii a zaměřil se na ni v souvislosti s online světem. Zkoumá, jakým způsobem se lidé na síti chovají a především pak jak se chovají v pozici zákazníka. Poskytuje konzultorské služby, ale taky přednáší, vede mastermind skupiny a píše knihy.

Click.ology

Na Click.ology jsem narazila, když jsem hledala literaturu o ecommerce. Vyšla v roce 2014, což už sice je nějaký ten pátek, ale zas tak moc to nevadí. Kniha pojímá spoustu témat souvisejících s internetovým obchodem. Řeší jak obecnější otázky typu „proč lidé vůbec nakupují“ a „jakou pro ně hraje roli cena“, tak i témata specifická pro ecommerce. I když je autor primárně psycholog, věnuje se i trochu techničtějším aspektům, najdeme tam odkazy na UX a další přesahy do oborů nějakým způsobem souvisejících.

Veškerý obsah je docela přehledně a docela podrobně rozčleněn do kapitol a podkapitol, takže i jen samotná obsahová tabulka je užitečná. Texty doprovází řada názorných příkladů z praxe. Každou kapitolu uzavírá tzv. blueprint, tedy soupis toho nejzásadnějšího, co bychom si z ní měli odnést (a zavést do praxe).

Click.ology, kniha o tom, jak udělat fungující eshop

Proč se mí Click.ology líbí

Dát dohromady dobře fungující eshop není zrovna sranda, musíme mít na paměti a nějakým způsobem zohlednit spoustu i zdánlivých detailů, které můžou mít na úspěch eshopu vliv. Je fajn mít po ruce určitého průvodce, který nám ukáže, na co myslet a v čem se víc povrtat. Taky je užitečné, když nám do hlavy vloží otázky, které nás donutí zauvažovat nad naší konkrétní situací a ukážou nám, že v našich plánech ještě máme mezery.

Protože jsem knížku už jednou četla a krom ní ještě spoustu další oborové literatury, nehledala jsem v ní velké, život měnící objevy. Hledala jsem v ní detaily, na které chci při tvorbě eshopu myslet. U kterých se vyplatí být na pozoru. A taky způsoby, jak se dostat krok před konkurenci a jak si svoje digitální království vymazlit. Tipů přesně k tomu jsem tam našla spoustu.

Zajímavých témat je v knize hodně, vypíchnu ale pár takových, která jsou klíčová a kterým by se mnohé eshopy skutečně měly věnovat důkladněji.

Fenomén opuštěného nákupního košíku patří asi mezi ty nejdůležitější. Může nám naznačit, ze skutečně máme někde problém jak hrom.

Ostatně celý nákupní proces bychom měli sledovat a ladit ho. Čím dál tím častěji u nás lidé nenakoupí z nějakého hloupého důvodu, ať už se jedná o nedůvěryhodný vzhled, chybějící informace k produktu nebo třeba nesmyslně dlouhý proces uzavření objednávky. Přitom často stačí tak málo. Měli bychom ale trošku pohnout a nedostatky napravit, jinak sílu získává naše konkurence.

Aktuálnost obsahu

Kniha vyšla v roce 2014 a proto je do jisté míry zastaralá. To jí ale na hodnotě neubírá, spíš je díky tomu vidět, které věci jsou neměnné a které se naopak rychle vyvíjejí. Mně osobně se líbí, že mi umožní vidět rozdíly mezi tím, jak ecommerce fungovala před třeba pěti lety a s jakými tendencemi se setkáváme teď. Pomáhá mi to pochopit její vývoj. Vědět, co bude nejspíš stále klíčové ve stejné podobě a u čeho to chce sledovat trendy.

Pár slov na závěr

Oblasti ecommerce se věnuje spousta autorů, ale většinou nedávají příliš konkrétní rady. Ono to do jisté míry ani nejde, protože se jedná především o oblast sociálních věd, ty nikdy nebudou exaktní. Graham ale shromáždil docela velké množství drobnějších témat, zpracoval je uchopitelně a přehledně je uspořádal dle logických vztahů mezi nimi. Vyvodil nějaká všeobecně platná pravidla a vypíchnul určité vzorce lidského chování, které se příliš měnit nebudou. Snažil se je konkretizovat a formulovat tak, abychom o nich nejen mohli číst, ale taky abychom je mohli aplikovat.

 

Kde knihu najít?

Pokud jsem správně hledala, tak v češtině kniha zatím nevyšla. Zbývá tak sáhnout po originálu v angličtině. Text je ale pěkně a docela jednoduše napsán.

Dneska už se poměrně špatně shání, zkusit to můžete třeba na Abebooks.  V audio formátu ji mají třeba na Amazonu.

Taky vyšla v němčině, mají ji taky na Amazonu. V tomhle případě je kupodivu k sehnání i z druhé ruky.

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a atributy:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Odesláním komentáře souhlasíte se zpracováním vašich údajů (více info)

Po odeslání musí být komentář ručně schválen, aby nebyla diskuse plná spamu :). Bude proto chvíli trvat, než se komentář pod příspěvkem zobrazí. Díky!