5 chyb, které zbytečně kazí webu úspěch

Pět chyb, které kazí webu úspěch

Udělat si nebo pořídit dneska web nebo blog je relativně snadné. Háček je ale spíš v tom, že ne vždy je výsledek dotažený. Z různých důvodů se velmi často na webech objevují všelijaké drobné problémy, které zbytečně odrazují návštěvníky nebo jim dělají procházku webem komplikovanější. A nám jako majitelům stránek záleží přeci na tom, aby právě k tomuto nedocházelo.

Tady přináším 5 velmi častých drobností, se kterými se snad denně setkávám a které webu většině případů škodí. I jako uživatele mě často odradí od dalšího čtení, někdy mi ho zcela znemožní.

Písmo bez českých znaků

Dneska je k dispozici pro použití na webu ohromné množství krásných fontů. Většina z nich ale není připravená na použití pro české texty. Každý font je totiž sada jednotlivých znaků a v mnoha sadách chybí některé nebo všechny speciální české znaky. Pokud takové písmo použijeme, české znaky se sice často zobrazí, bude na ně ale použito jiné písmo a výsledek je často dosti ošklivý. Více o tomto tématu najdete v mém předchozím článku.

Dalším, podstatně méně častým problémem je špatné kódování. Tam se nám znaky špatně zobrazují při použití jakéhokoliv písma, typicky se jedná o otazníky nebo třeba čtverečky rozeseté po textu.

Otravná pop up okna

Otevřete stránku a šup, máte tam malé okénko, které po vás něco chce. To je dost nepříjemné přivítání, nemyslíte? Hledáte něco důležitého, nemáte moc času a ono vás to nechce nechat. Nebo jste neviděli ještě ani řádek textu a už stránka prosí, abyste jí dali like.

Samy o sobě pop-up okna špatná nejsou. Naopak někdy je dobré je na web umístit. Musí být ale použita správně.

Musí vyskočit v dobrý okamžik, být nějakým způsobem užitečná pro návštěvníka a taky musí být udělaná technicky správně. Hodně často třeba otevřu nějakou stránku na mobilu a vidím, že veškerý obsah je nepřístupný, protože tam někde je aktivní okénko, které po mně něco chce. Nemůžu ho ale najít, nemůžu se na něj dostat a hlavně neexistuje způsob, jak se ho zbavit. Ze stránky odcházím s tím, že příště už tam nepůjdu.

Chybějící rozcestníky

Spousta webů má množství úžasného obsahu, ale návštěvník ho nevidí. Když se na web dostane, má možnost jen listovat nekonečným archívem. Nevidí, jakými tématy se autor webu zabývá a možná ani kdo autorem vlastně je. Chybí jakékoliv menu, neexistuje rozdělení článků do kategorií… Návštěvník proto často kliká na šipku zpátky a ze stránky couvá. Než aby totiž ztrácel čas prozkoumáváním webu, to si radši najde jiný web – přehlednější a u kterého hnedka bude vědět, že se trefil.

Určitě bych tu ale ráda uvedla jednu výjimkukdyž je náš web nový. Je lepší mít menu o třech položkách než do něj naprat položek deset, pokud nemáme ty položky čím naplnit. Je přirozené, že s množstvím obsahu na webu přibývají prvky, které obsah pomohou uspořádat a zpřehlednit.

Obsah roztahaný na více stránek

Tohle je především specialita magazínů, i když jsem to viděla už i u blogů nebo menších médií. Jeden článek je rozdělen na více částí, mezi kterými se musíte pohybovat kliknutím na tlačítko. A jako „bonus“ bývá web často udělán tak, že když se pak chcete vrátit před tento rozkouskovaný článek, musíte opět projít všemi těmi částmi. Osobně když na takový web vstoupím, zase odcházím. V naprosté většině případů.

Tato strategie není ve 100 % případů špatná, jsou weby, které si ji dovolit můžou. Ale těch je málo a musí postupovat citlivě.

Read more, a nebo ne?

Poslední dobou jsem si všimla toho, že často při procházení archívu blogu nevím, jestli vidím kompletní článek nebo jestli je tam něco víc, takové to read more. Každý blog je řešen trošku jinak a někdy skutečně není jasné, jestli se má člověk snažit někam prokliknout. Takže ve finále to pak nějak prolétne a často odletí pryč.

Problémem v těchto případech je určitě to, že často nevidíme na první pohled žádný odkaz na vstoupení do článku nebo je ten odkaz nesrozumitelný. Někdy to dokonce vypadá, že příspěvek už končí, přitom tam někde dole odkaz na vstoupení do článku skutečně je. Hodně autorů taky dělá to, že u některých článků volí ten systém a u dalších jiný.

Zde se musíme vždycky držet jednoho jednoduchého pravidla – musí být vidět jasně na první pohled, jestli je kam se prokliknout. Skvěle nám v tom pomůžou třeba tlačítka.

I když jsem na předchozích řádcích nepopisovala žádné novinky, často si člověk takové detaily neuvědomí nebo je zapomene dodělat. A nebo si nechal web udělat od někoho jiného a právě některý z těchto bodů se nezvládnul zrovna nejlépe. Všechny jsou ale docela snadno napravitelné a jejich náprava určitě návštěvníkům čas na webu zpříjemní.

2 thoughts on “5 chyb, které zbytečně kazí webu úspěch”

    • já se taky snažím dávat si pozor, chápu, že někdy to uteče… ale musí se to prostě opravit 🙂 zrovna dneska jsem jeden článek nedočetla, protože tam chyběly znaky a to pak člověk fakt neví 🙂

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a atributy:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Po odeslání musí být komentář ručně schválen, aby nebyla diskuse plná spamu :). Bude proto chvíli trvat, než se komentář pod příspěvkem zobrazí. Díky!