4 chyby, které firmy dělají při oslovování blogera (mě)

4 chyby, které dělají firmy při oslovování blogera se spoluprácí

Hned na úvod musím říct jedno. Tenhle článek jsem měla už dobu rozepsaný a váhala jsem, jestli publikovat, nebo ne. Aby se třeba někoho nedotknul. Nebo jestli vlastně jsem v pozici, kdy si můžu „takhle vyskakovat“. A rozhodla jsem se, že ho do světa pustím. Blogosféru sleduju už dost dlouho, dostatečně na to, abych si všimla jejích deformací. A zájem o ekonomická a byznys témata a mástr v oboru mi taky moc nepomáhají. Hold za můj kritický postoj vlastně nemůžu :).

Dlouhou dobu jsem taky žádné spolupráce nechtěla, chtěla jsem zůstat nezávislá a čtenářům nic nestrkat. Dneska, po vší té práci a s lepším přehledem a více zkušenostmi, bych do dobré spolupráce šla. Správně nastavená spolupráce má totiž výhody pro úplně všechny – blogera, firmy a taky čtenáře. Ale o tom zase jindy…

Poslední dobou mi chodí docela dost emailů od firem s různými nabídkami (pozn. ne pro tenhle projekt, ale pro ty další). Nevím, čím to, každopádně u málokteré se můžeme dohodnout. Rozhodla jsem se, že pár zásadních chyb, které se v nabídkách objevují, tady proberu. Jednak protože se můj pohled může hodit začínajícím marketérům, taky ale považuju za užitečné, když se nad nimi spolu se mnou zamyslí i jiní, kteří sami blog nebo jiný vlastní prostor mají.

Vybrala jsem 4 chyby, které se často opakují a které jsou poměrně zásadním faktorem při mém rozhodování, zda “do toho jít”.

Důležitá poznámka na začátek

V následujícím textu se zaměřuju na nabídky firem, které jsou zavedené a mají zisky. Nemluvím o firmičkách, které teprv začínají a jejichž majitel maká od rána do noci, sedm dní v týdnu. Tam by byla situace docela jiná.

Email bez skutečného obsahu

Toto bude případ zejména různých agentur. Často (asi) rozesílají univerzální nicneříkající emaily. V nich se jen ptávají, jestli je možnost nějaké spolupráce, jaké mám tarify a tak podobně. Neuvádějí žádné informace o sobě ani o formě spolupráce, kterou by si představovali.

Osobně takové emaily považuju za neprofesionální. Za prvé by se agentura měla představit a za druhé by měla sdělit, co poptává. I když jí jde jen o prvotní navázání kontaktu, umí jistě říct, čemu se věnuje a proč si myslí, že bychom si rozuměli. Každý, kdo má svůj blog i čtenáře rád, si vybírá, s kým bude spolupracovat a co bude publikovat.

Možná mám i trošku pocit, že tyto agentury chtějí získat akorát data. A nebo hledají někoho, kdo za ně bude za lacino dělat práci.

Naprosto nesouvisející nabídky

Na mém blogu dify.cz se primárně věnuju výrobě přírodní kosmetiky, dřív i zdravému vaření a lifestylu obecně. Nicméně chodí mi nabídky třeba na propagaci pneumatik nebo pracovních portálů. Nejvíc mě ale dostal email od slečny, která mi líčila, jak můj blog už dlouho sleduje a že by mi ráda představila kosmetiku, kterou prodává – kosmetiku dokonale chemickou, abych byla přesná. Evidentně při psaní emailu nestrávila ani minutu zjišťováním, komu blog patří a co se na něm píše.

Jak je vidět, ani toto není cesta. Veškerý obsah blogu včetně reklamy má být do určité míry sourodý. Měl by to chtít majitel blogu i inzerent. Pokud na tom inzerentovi nezáleží, je tam něco špatně.
(poznámka: reklamní systémy jako Google AdSense jsou výjimkou, ale to vědí (nebo to tuší) i návštěvníci)

Všechno zdarma

Bartery neboli spolupráce za produkt/službu se tu držely poměrně dlouho. Někdo má blog, tomu pošlu svůj výrobek, on mi ho vychválí. Tak jednoduše to už ale nechodí.

Problém vidím hlavně v tom, že si spousta firem myslí, že mají na tuto formu spolupráce skoro nárok. Že člověku pošlou pytlík čočky a ten z ní s radostí navaří jídlo do dalšího příspěvku na blog. A v něm tu čočku náležitě vychválí.

Já osobně jsem v téhle oblasti ještě trošku rozpačitá – na jednu stranu bych ráda třeba pomohla poctivé začínající značce a klidně jim bezplatně něco publikovala, pokud by to stálo za to. Na druhé straně ale nevidím žádný důvod, abych zdarma pracovala pro velkou firmu, která má na propagaci dokonce budget. A co se týče peněz vyčleněných na propagaci, tak tady speciálně musím zmínit různé agentury. Ono totiž spousta agentur dostane dost peněz na propagaci a na tu propagaci si pak najde blogery, kteří tu práci udělají zadarmo.

Takže jak s tím budu dál nakládat? Mám několik málo spolupracujících firem, které ve mě vložily důvěru, když jsem ještě byla malá, s malým publikem i zkušenostmi. Nabídly mi spolupráci a skvělý produkt a vybudovaly jsme si hezký vztah. Tam to samozřejmě nechávám, jak to je. Potěší mě třeba nová kniha od nich a jsem ráda, že je znám. Už ale vím, jaké úsilí stojí všechno vybudovat a taky že musim platit faktury. Dělat pro někoho propagaci zdarma znamená de facto je sponzorovat. Stačí si spočítat, kolik času a někdy i peněž (v podobě surovin, vybavení,…) stojí takový článek připravit. Takže už standardně na barterech založenou spolupráci dělat nemůžu a nebudu. Samozřejmě, výjimky budou, ale musí mít smysl.

Barterové spolupráce hodně zdeformovaly trh a vlastně to dělají dodnes. Mnohé firmy vědí, že když osloví relativně malého blogera, tak ten jim na to kývne, protože ho to potěší nebo třeba protože dostane něco zadarmo. A na druhou stranu, začínající bloger bez publika jim moc službu neudělá. Nicméně si myslím, že v takových případech by barterová spolupráce měla mít větší smysl. Měla by být třeba soustavnější, obě strany by mohly pracovat na společném mini projektu, prostě by se měly hledat způsoby, jak tomu dát užitek pro obě strany. Protože ano, na jednu stranu malý začínající bloger si těžko bude za spolupráci fakturovat. V rámci spolupráce by mu tak firma měla poskytnout ne odměnu jako takovou, ale podporu. Zviditelnit ho, dát mu prostor ve svých médiích, podpořit ho.

Jiná je situace taky v případě dražších produktů – tady se dá už zvažovat, zda hodnota produktu a hodnota námi vloženého času (plus našeho jména) se podobají. Ale i tak je dost na zvážení, zda to má smysl.

Soutěže a zase soutěže

Téma soutěží vlastně souvisí s bartery, ovšem u soutěží to firmy chytře povýšily ještě minimálně o level. Dost často si totiž bloger má výrobek sám zakoupit a něco s ním udělat, poté to publikovat na blogu. A pak že firma bude vybírat nejlepší recept – výherce dostane malou finanční odměnu nebo dokonce jen balíček s produktem. Tomu říkám super nízkonákladová propagace.

Tady je špatně asi všechno. Bloger hradí ze své kapsy propagaci firmy – sám si zakoupí produkt a ve vlastním čase připraví a publikuje propagační příspěvek. Pak pokud se mu poštěstí, vyhraje balíček čehosi.

Musím ale říct, že i soutěž se dá nastavit tak, aby měla smysl i pro blogery. U málo známých blogerů jim firma může nabídnout propagaci – sdílení blogu a článku/receptu na vlastních stránkách nebo facebooku (což firmu nestojí nic), ideálně ne jednorázovou. Nebo pro blogery třeba připravit nějakou akci, ale ne akci propagační, kde si zas jen přihřejí polívčičku. Třeba kurz focení nebo přednášky na blogerská nebo třeba podnikatelská témata by byly moc fajn!

 

Nakonec, musím říct, že poslední dobou o téhle problematice přemýšlím víc a víc. Proč? Protože jsem si založila firmu, abych se online aktivitami živila. A taky se po ebookách chystám dát do prodeje první fyzické výrobky. Bylo by úžasné, kdybych lidem rozdala své produkty a ti by mě vychválili do nebes. Zatím nemám plán na propagaci mimo moje vlastní kanály. Až se na něj budu chystat, nebudu mít prostředky na to někomu platit, protože v začátku jde naprostá většina peněz zase zpátky do byznysu, člověk nemá ani na to vyplatit sám sebe. Rozhodně se ale budu snažit najít takový způsob spolupráce, kde opravdu budu moct něco nabídnout a nebudu chtít reklamu za jednu lahvičku.

 

A co vy, jaké máte zkušenosti se spoluprácí s firmami? Co si o tom všem myslíte?

 

2 thoughts on “4 chyby, které firmy dělají při oslovování blogera (mě)”

  • Osobně mi spolupráce produkt za recenzi nevadí, nicméně nikdo mi nemůže kecat do toho, co napíšu a produkt mě musí zaujmout než k něčemu takovému přistoupím. Nicméně, neustále mi chodí nic neříkající emaily s firmami, které v životě nemůže můj blog ničím oslovit. Jednou jsem dostala nabídku, abych napsala o zorbingových koulích na mém beauty blogu -_-
    Pak naprosto miluji emaily napsané krkolomnou angličtinou nabízející 10% discount výměnou za recenzi, deset fotek a reklamu v menu po dobu pěti let.
    Poslední dobou se mi hodně stává, že mi firmy přestanou odpovídat v momentě, kdy se zeptám, co nabídnou oni mě(stránka chtěla, abych napsala o jejich diamantech – chápu že produkt mi nepošlou, tak jsem očekávala platbu. V momentě, kdy jsem se zeptala, přestali odpovídat). Také mi rozčilují firmy, se kterými se domluvím na spolupráci, dám jim adresu a oni pak už neodpoví. A nejlepší jsou velké firmy, co mi tvrdí, že nemají „budget“ na to, aby mi zaplatili, což je kravina. Celkově je tohle velký problém a některé firmy nemají soudnost. Já osobně nebloguji pro peníze, ale zase znám svou hodnotu a odmítám se nechat využívat.

    • Koukám, taky máš pěknou sbírku „super nabídek, který se nedaj odmítnout“ :D. Pořád si hodně lidí myslí, že prostě všechno bude zadarmo… Hlavně proto jsem vlastně napsala tenhle článek. Spousta těch, co má blog, si neuvědomuje, že vlastně svou prací sponzorujou velkou firmu. Bohužel díky tomu ještě pořád firmy frčí s výmluvou „nemáme budget“, protože když nekývnu já, udělá to další po mně. No a to jsem se naštěstí zatím vyhnula tématu větších soutěží pro bloggery, kde by byl můj postoj ještě kritičtější 🙂

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a atributy:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Odesláním komentáře souhlasíte se zpracováním vašich údajů (více info)

Po odeslání musí být komentář ručně schválen, aby nebyla diskuse plná spamu :). Bude proto chvíli trvat, než se komentář pod příspěvkem zobrazí. Díky!